Den viktige blilysten
Nå må vi gi plass til de unge!
Nye stemmer er kronikker skrevet av og for målgruppen til Nye Bodø.
Hvem: Mari Ruus, strategiutvikler Nye Bodø
Omdømmeprosjektet Bodø i Vinden har denne våren blitt til Nye Bodø. Etter et 14 år langt samarbeid mellom Bodø kommune og næringslivet, var det på tide med en fornyelse.
For Bodø er ikke lenger en by i vinden, Bodø er byen hvor enormt mye skjer – og enda mer kommer til å skje i årene framover. De i målgruppen som har flyttet herfra, kan returnere til en helt ny by, med vanvittig mange spennende muligheter. Jobben til Nye Bodø er å synliggjøre disse mulighetene, inspirere og gi de vennlige dyttene som må til for å få flere til å se mot Bodø når de skal etablere seg.
Blilyst er et viktig stikkord for Nye Bodø, men for oss er det ikke nødvendigvis en verdi at de unge som bor her skal bli værende. De må gjerne dra ut, ta utdanning og få spennende kompetanse andre steder. Det har en stor verdi for byen når de forhåpentligvis etterpå vender hjem igjen. Men – da er det viktig at Bodø viser seg fram som det mulighetsrommet det er.
For nettopp der, i skillet mellom ung og lovende og klar for å etablere seg, er det så viktig at vi treffer blink. En viktig del av strategien til Nye Bodø er å slutte å bare snakke om at det skjer så mye her, og heller vise det som skjer her. Vår nye kulturkalender som viser hva som skjer i Bodø denne måneden, er et viktig ledd i dette. I stedet for å si at det finnes muligheter I Bodø, ønsker vi å vise konkrete eksempler på folk som har benyttet seg av disse mulighetene.
I kanalene til Nye Bodø kommer vi ikke til å fokusere på fraflytting, lave fødselstall, dyr parkering i sentrum og dårlig vær. Det er ikke for å formidle disse tingene vi eksisterer. Vi er her for å vise muligheter, formidle, inspirere. Løfte fram Bodø nasjonalt. Styrke stolthet lokalt.
Førsteamanuensis Erlend Bullvåg ved Nord universitet snakket nylig med NRK om økonomiske lokkemidler for å få flere folk til Nord-Norge, og har flere forslag til konkrete tiltak han mener vil ha effekt. Det er åpenbart at vi trenger kraftigere skyts enn fin natur og besteforeldre for å få fart i befolkningsveksten. For å kunne gjennomføre flere av de store prosjektene og målene Bodø har satt de kommende årene, er vi helt nødt til å bli flere. Og vi er nødt til å bli mer ambisiøse. Vi må ta grep – og ikke bare snakke.
Bodø i Vinden ble i vår relansert under nytt navn og i ny drakt.
På paneldebatten på konferansen High North Dialogue i Bodø i april, tok Jeanette Gundersen, leder for Kunnskapsbanken i Sparebank1 Nord-Norge, opp akkurat dette. «Nok snikksnakk. Nå må vi faktisk handle ut fra det de unge sier».
Vi vet at de unge i nord er opptatt av muligheter på arbeidsmarkedet. De ønsker å være med å påvirke og bli involvert. De ønsker møteplasser for bedre samarbeid om felles løsninger. Dette kommer fram i perspektivmeldingen «Unge stemmer 2021», utgitt av Kunnskapsbanken. Da kan det ikke være slik at de attraktive jobbene ikke blir utlyst. Som Jeanett Gundersen sier: Arbeidsmarkedet må åpnes opp og vi må gjøre en innsats for å reelt vise jobbmulighetene i nord.
I arbeidet vårt med konsept og strategi for Nye Bodø, har dette for oss vært en viktig innsikt: De unge kommer dit mulighetene er. Vi skiller også mellom de høyt- og lavthengende fruktene. Selv har jeg vært en klassisk lavthengende frukt i Oslo. Født bodøværing med samboer fra Bodø, besteforeldre og familie i Bodø, og med et brått mer hektisk småbarnsliv i en plutselig ikke lenger så attraktiv storby. Det ble et enkelt valg å flytte hjem.
Men vår nye målgruppe stiller høyere krav enn tilgang på barnevakt når de skal etablere seg. De høythengende fruktene må nås tidlig med budskapet om mulighetene som finnes her. Det er når de velger utdanning og mål for framtiden de skal ha Bodø i bakhodet. Enten det er snakk om å studere i Bodø, eller å vende hjem med fersk og verdifull kompetanse når de er ferdig utdannet.
Vi håper å kunne legge flere frukter i kurven gjennom Nye Bodø, både de høythengende og de som henger lavere. Vi gleder oss til å teste strategien vår i praksis og oppfordrer næringslivet i Bodø til å være med å slippe de unge til, satse på nyutdannede og lyse ut attraktive stillinger, slik at vi kan rigge oss for enda mer spennende utvikling i årene som kommer.
Har du lyst til å bidra med dine synspunkter på Nye stemmer?